منو

محتوا

New Page 1

ولادت
او در سال 1315 ق . / 1276 ش . درنجف به دنيا آمد. و شهاب الدين نام گرفت پدرش ، آيت الله سيد شمس الدين محمود مرعشى (1279 ق - 1338 ق .) از فقها و مدرسان علوم اسلامى نجف بود. آيت الله مرعشى نجفى دوران کودکى را در آغوش پر مهر خانواده سپرى نمود و با تربيت اسلامى بزرگ شد. مادرش زنى پاکدامن و با ايمان بود که هيچ گاه بدون وضو به او شير نمى داد.
 

تحصيل
پس از يادگير خواندن و نوشتن ، در نوجوانى به کسوت روحانيت در آمد و به فراگيرى علوم اسلامى پرداخت . ادبيات عرب ، فقه ، اصول ، حديث ، درايه ، رجال و تراجم و... را نزد استادان برجسته حوزه علميه نجف فراگرفت و سپس در درس خارج فقه و اصول آيت الله آقا ضياء عراقى (متوفاى 1373 ق .)، آيت الله شيخ احمد کاشف الغطاء (متوفاى 1373 ق .) و شمارى از مراجع تقليد و مدرسان بر جسته حوزه علميه نجف شرکت کرد.
آيت الله مرعشى چنان علاقه به يادگيرى داشت که سر از پا نمى شناخت . سال هاى دراز در درس ده ها استاد شهير حوزه علميه نجف شرکت کرد و از خرمن دانش آنان بهره جست . مدتى نيز نزد علماى زيديه و علماى اهل سنت به فراگيرى علم حديث پرداخت و از آنان اجازه نقل حديث گرفت .
تلاش شبانه روزى وى سرانجام در 27 سالگى به ثمر نشست و به درجه اجتهاد نايل شد. کوشش خستگى ناپذير او براى تحصيل دانش ستودنى است . خودش در اين باره مى گويد:
هيچ گاه در سنين جوانى به دنبال تمايلات نفسانى نرفتم ، هميشه در پى تحصيل علم بودم ، به صورتى که شبانه روز، بيش از چند ساعت نمى خوابيدم و هر کجا نشانى از استادى يا عالمى و يا جلسه درسى که مفيد تشخيص مى دادم ، مى يافتم ؛ لحظه اى در رفتن به نزد آن استاد، عالم و جلسه درس درنگ نمى کردم .
آيت الله مرعشى در نجف ، کربلا کاظمين ، سامرا، تهران و قم نزد بيش از صد استاد زانوى ادب به زمين زد و از دانش و تقواى آنان استفاده کرد. وى از ابتداى تحصيل به پشتکار عالى ، همت بلند، تقوا، نبوغ و ديگر فضايل اخلاقى شهره بود.
ايشان از بسيارى از مراجع تقليد شيعه اجازه اجتهاد گرفتند. برخى از آن ها عبارتند از:
1. آيت الله العظمى آقا ضياء عراقى (متوفاى 1361 ق .)
2. آيت الله العظمى سيد ابوالحسن اصفهانى (متوفاى 1365 ق .)
3. آيت العظمى شيخ عبدالکريم حايرى يزدى (متوفاى 1355 ق .)
آيت الله مرعشى پس از رحلت پدر در سال 1338 ق . براى ادامه تحصيل به کاظمين ، سامرا و کربلا رفت و سال ها در حوزه هاى علميه آن ديار، از محضر استادانى برجسته استفاده نمود و سرانجام در سال 1342 ق . براى زيارت مرقد مطهر امام رضا (ع) به ايران آمد.
پس از زيارت مرقد امام رضا(ع) به تهران رفت و در حوزه عليمه تهران ، نزد آيت الله شيخ عبدالنبى نورى (متوفاى 1344 ق .) آيت الله آقا حسين نجم آبادى (متوفاى 1347 ق .) آيت الله ميرزا طاهر تنکابنى (متوفاى 1360 ق .) آيت الله ميرزا مهدى آشتيانى (متوفاى 1372 ق .) و... به فراگيرى فقه ، اصول ، فلسفه و کلام پرداخت .
سال بعد، براى زيارت مرقد حضرت معصومه (ع) به قم رفت . به دستور آيت الله العظمى شيخ عبدالکريم حايرى يزدى در اين شهر ماندگار شد. ايشان مدتى در درس آيت الله حايرى و شمارى از استادان حوزه علميه قم شرکت جست و از دانش آنان بهره برد.
 

 بر مسند تدريس
آيت الله مرعشى به دستور آيت الله حايرى به تدريس پرداخت . ايشان علوم ادبيات عرب ، منطق ، اصول و فقه را براى طلاب جوان تدريس مى نمود. آيت الله مرعشى پس از رحلت آيت الله حايرى (1355 ق .) به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت .
در طول بيش از هفتاد سال تدريس ايشان در حوزه علميه قم ، دانشمندان بسيارى تربيت شدند که شمارى از آنان از ايشان اجازه اجتهاد دريافت کردند اينک نام برخى از شاگردان وى را مى آوريم ؛

حضرات آيات :
شهيد حسين غفارى ، شهيد حاج آقا مصطفى خمينى ، شهيد مرتضى مطهرى ، شهيد دکتر محمد مفتح ، شهيد دکتر سيد محمد بهشتى ، شهيد محمد صدوقى ، سيد محمد على قاضى طباطبايى ، سيد محمود طالقانى ، شيخ شهاب الدين اشراقى ، شيخ مرتضى حايرى ، حاج ميرزا جواد آقا تهرانى ، شيخ حسن نورى همدانى ، آقا موسى صدر، قدرت الله وجدانى فخر، سيد مرتضى عسگرى ، مصطفى اعتمادى ، محمد امامى کاشانى ، ميرزا جواد تبريزى ، شيخ حسين نورى ، سيد عبدالکريم موسوى اردبيلى ، شيخ على پناه اشتهاردى ، محمد تقى ستوده ، شيخ محمد رضا مهدوى کنى
 

در سايه کريمه اهل بيت
مرجع نستوه شيعه در طول ساليان دراز که مرجعيت تقليد شيعيان را بر عهده داشت ، خدمات شايانى به جهان اسلام نمود. نماز جماعت با شکوه ايشان در صحن حضرت معصومه (ع) را همه زايران به ياد دارند.خوش رويى و اخلاق نيک ايشان را همگان به خاطر سپرده اند. ايشان بسيار شوخ طبع بودند. به مستضعفان عنايت ويژه اى داشت . به مشکلات آنان رسيدگى مى کرد.
آيت الله العظمى مرعشى نجفى علاقه خاصى به اهل بيت و حضرت معصومه (ع) داشت . ايشان پيش از انقلاب ، هر روز پيش از اذان صبح به حرم مشرف مى شد. هماره مدتى پيش از باز شدن درهاى حرم ، پشت در مى ماند و سپس داخل حرم مى شد و پس از زيارت ، نماز جماعت را اقامه مى کرد.
در يکى از يادداشت هايش آمده است :
هنگامى که در قم سکونت کردم ، صب حها در حرم حضرت معصومه (ع) اقامه نماز جماعت نمى شد و من تنها کسى بودم که اين سنت را آن جا رواج دادم و از 60 سال پيش به اين طرف ، صبح زود و پيش از بازشدن درهاى حرم مطهر و زودتر از ديگران مى رفتم و منتظر مى ايستادم . اين انتظار گاهى يک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدام درها را باز کنند، زمستان و تابستان نداشت . در زمستان ها هنگامى که برف همه جا را مى پوشاند، بيلچه اى کوچک به دست مى گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز مى کردم تا خود را به حرم مطهر برسانم . در آغاز خود به تنهايى نماز مى خواندم ، تا پس از مدتى يک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن کم کم افراد ديگر اقتدا کردند و به اين ترتيب نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز کردم تا امروز که 60 سال از آن تاريخ مى گذرد ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شب ها نيز اضافه شد و از آن پس روزى سه بار در مسجد بالا سر حضرت معصومه (ع) و صحن شريف نماز مى خواندم .
 

گنجينه ماندگار
آيت الله مرعشى نجفى در طول ساليان دراز، خدمت هاى شايانى به جهان اسلام نمود. تاسيس مدارس علميه يکى از فعاليت هاى درخشان وى مى باشد. مدرسه مهديه در سال 1376 ق . در قم ، توسط مرحوم حاج مهدى ايرانى ساخته شد و اداره آن بر عهده آيت الله مرعشى گذاشته شد. فقيه نستوه در جهت تکميل مدرسه سعى فراوان نمود و کتابخانه مدرسه را که در برگيرنده دو هزار جلد کتاب است ، بنا نهاد. مدرسه مؤ منيه در سال 1389 ق . در دو طبقه و کتابخانه مدرسه با حدود 3500 جلد کتاب نيز به وسيله ايشان تاسيس شد. مدرسه شهابيه در سال 1400 ق . در سه طبقه و مدرسه مرعشيه نيز از مدارس علميه اى است که در سه طبقه ، در سال 1383 ق . به همت ايشان تاسيس شد و اداره آن بر عهده ايشان واگذار شد.
کتابخانه آيت الله العظمى مرعشى نجفى از بزرگ ترين کتابخانه هاى کشور و در رديف کتابخانه مجلس شوراى اسلامى و کتابخانه آستانه قدس رضوى است . اين کتابخانه بسيارى از کتب خطى اسلامى جهان را دارا است . بسيارى از اين کتب جزو و نفيس ترين و با ارزش ترين متون تاريخى است که قرن ها از عمر آن ها مى گذرد.
آيت الله مرعشى در دوران جوانى که در حوزه علميه نجف مشغول تحصيل بود به گردآورى کتب خطى پرداخت . وى که شاهد به غارت رفتن منابع اسلامى و نسخ خطى بود، تاب نياورد و با شهريه ناچيز طلبگى به خريد کتب خطى پرداخت تا اين ميراث فرهنگى را از دستبرد بيگانگان حفظ نمايد. گاه شب ها در يک کارگاه برنج کوبى کار مى کرد، روزها روزه استيجارى مى گرفت و نماز استيجارى مى خواند، تا هزينه خريد کتب را تهيه نمايد. ايشان در خاطره اى مى فرمايد:
يک روز از مدرسه ، به قصد بازار - که جنب صحن علوى بود - حرکت کردم . در ابتداى بازار ناگهان چشمم به زنى تخم مرغ فروش افتاد که در کنار ديوار نسشته بود و از زير چادر وى گوشه کتاب پيدا بود. حس کنجکاوى من تحريک شد، به طورى که مدتى خيره به کتاب نگاه کردم . طاقت نياوردم ، پرسيدم اين چيست ؟ گفت : کتاب ، و فروشى است . کتاب را گرفتم و با حيرت متوجه شدم که نسخه اى ناياب از کتاب ((رياض العلماء)) علامه عبدالله افندى است که احدى آن را در اختيار ندارد. مثل يعقوبى که يوسف خود را پيدا کرده باشد، با شور و شعفى وصف ناشدنى به زن گفتم : اين را چند مى فروشى ؟ گفت : پنج روپيه . من که از شوق سر از پا نمى شناختم ، گفتم : دارايى من صد روپيه است و حاضرم همه آن را بدهم و کتاب را از شما بگيرم . آن زن با خوشحالى پذيرفت . در اين هنگام سر کله کاظم دجيلى ، که دلال خريد کتاب براى انگليسی ها بود، پيدا شد. او نسخه هاى کمياب ، نادر و کتاب هاى قديمى را به هر طريقى به چنگ مى آورد و توسط حاکم انگليسى نجف اشرف که گويا اسمش و يا عنوانش ((ميجر)) (سرگرد) بود، به کتابخانه لندن مى فرستاد.

 کاظم دلال کتاب را به زور از دست من گرفت و به آن زن گفت : من آن را بيشتر مى خرم و مبلغى بالاتر از آنچه من به آن زن گفته بودم ، پيشنهاد کرد. در آن هنگام من اندوهگين رو به سمت حرم شريف اميرالمؤ منين (ع) کردم و آهسته گفتم : آقا جان من مى خواهم با خريد اين کتاب به شمار خدمت کنم ، پس راضى نباشيد اين کتاب از دست من خارج شود. هنوز کلامم تمام نشده بود که زن تخم مرغ فروش رو کرد به دلال و گفت : اين کتاب را به ايشان فروخته ام و به شما نمى فروشم . کاظم دجيلى شکست خورد و عصبانى از آن جا دور شد... بيشتر از بيست روپيه نداشتم . از اين رو تمام لباس هاى کهنه و قديمى را با ساعتى که داشتم به فروش رساندم تا پول کتاب فراهم شد... طولى نکشيد که کاظم دلال همراه چند شرطه (پليس ) به مدرسه حمله کردند. مرا دستگير نموده و پيش حاکم انگليسى (ميجر) بردند. او نخست مرا به سرقت کتاب متهم کرد و بسيار عربده کشيد... دستور داد مرا زندانى کردند. آن شب در زندان مدام با خدا راز و نياز مى کردم که کتاب در مخفى گاهش ‍ محفوظ بماند. روز بعد مرجع بزرگ آن وقت ، آيت الله ميرزا فتح الله نمازى اصفهانى معروف به شيخ الشريعه ؛ فرزند مرحوم آخوند خراسانى را به نام ميرزا مهدى ، با جماعتى براى آزادى من به نزد حاکم شهر فرستاد. بالاخره نتيجه اين شد که من از زندان آزاد شوم با اين شرط که مدت يک ماه کتاب را به حاکم انگليسى تسليم کنم .
پس از آزادى به سرعت به مدرسه رفتم و همه دوستان طلبه ام را جمع کردم و گفتم : بايد کار مهمى انجام بدهيم که خدمت به اسلام و شريعت است ! طلاب گفتند: چه کارى ؟ و من گفتم : نسخه بردارى و استنساخ از روى اين کتاب فورا دست به کار شديم و قبل از مهلت مقرر چند نسخه از روى آن استنساخ گرديد...))
آيت الله مرعشى نجفى پس از مهاجرت به قم ، کتب خطى را همراه خود به ايران آورد. در قم نيز به خريد نسخ خطى و کتب ارزنده اقدام کرد. پس از مدتى به دليل کمبود جا، کتاب ها را از منزل به کتابخانه مدرسه مرعشيه انتقال داد. پس از چندى طبقه سوم اين مدرسه به عنوان کتابخانه ساخته شد که در نيمه شعبان 1386 ق . / 28/8/1345، با بيش از ده هزار جلد کتاب چاپى و دو هزار جلد کتاب خطى افتتاح گرديد.
استقبال روزافزون طلاب و علما براى مطالعه ، کمبود فضاى مناسب براى کتابخانه و خريد کتاب هاى جديد موجب شد تا ايشان کتابخانه بسيار بزرگى (کتابخانه فعلى ) را تاسيس نمايد که در نيمه شعبان 1394 ق . 12/6/1353 با حدود شانزده هزار جلد کتاب چاپى و خطى افتتاح گرديد.
کتابخانه آيت الله مرعشى نجفى اکنون با دارا بودن بيش از 250000 جلد کتاب چاپى و 25000 جلد کتب خطى (1) به مسؤ وليت حجة الاسلام دکترمحمود مرعشى نجفى - فرزند ايشان - در خدمت طلاب ، فضلا، دانشجويان ، دانش آموزان ، محققان و نويسندگان مى باشد.
کتابخانه آيت الله العظمى مرعشى به خاطر نسخه هاى خطى نفيس و ارزشمند و گاه منحصر به فرد و کتب قديمى مهم و کمياب مورد توجه وافر نويسندگان ، دانشمندان ، مراکز علمى و تحقيقاتى سراسر جهان است . اکنون اين کتابخانه شهرت جهانى دارد و با چهار صد مؤ سسه ، مرکز علمى و کتابخانه در سراسر جهان ارتباط دارد.
 

آثار سبز
نخستين رساله هاى عمليه ايشان به نام ((نخبة الاحکام )) و ((سبيل النجاة )) بين سال هاى 1366 ق . تا 1373 ق . چاپ شد و از همان سال ها مرجعيت تقليد ايشان آغاز شد. آيت الله مرعشى پس از رحلت آيت الله العظمى بروجردى (1340 ش .) به عنوان يکى از مراجع تقليد طراز اول شيعيان جهان به شمار مى آمد.
آيت الله مرعشى در طول ساليان دراز عمر بابرکت خويش کتاب ها و مقاله هاى زيادى درباره علوم قرآنى ، ادبيات عرب ، حديث ، دعا، فقه ، اصول ، منطق ، لغت ، تاريخ ، رجال و تراجم ، انسان و... نوشت که متاسفانه بيشتر آن ها هنوز چاپ نشده است . شمار آثار ايشان به 148 کتاب ، رساله و مقاله مى رسد. اينک نام برخى از آثار چاپ شده اش را مى آوريم :
سند القراء و الحفاظ، مقدمه تفسير الدر المنثور، نوشته جلال الدين سيوطى ، مجموعه اى در ادعيه و زيارات ، با مقدمه اى در شجره نامه خاندان مرعشى ، مقدمه مفاتيح الجنان ، شمس الامکنة و البقاع فى خيرة ذات الرقاع ، فوائد چند در خصوص صحيفه کامله سجاديه ، راهنماى سفر مکه و مدينه ، الغایة القصوى لمن رام التمسک بالعروة الوثقى ، التبصرة فى ترجمه مؤ لف التکمله ، تکميل کتاب ((تذکرة القبور)) نوشته آخوندگزى اصفهانى ، الحديقة الورديه حول روضة البهيه ، رياض الاقاحى (شرح حال زين الدين بياضى نباطى عاملى )، زهرالرياض فى ترجمه صاحب الرياض ‍ (شرح حال مولى عبدالله افندى اصفهانى )، سجع البلابل فى ترجمة صاحب الوسائل (شرح حال شيخ حر عاملى )، شرح حال ادوارد فنديک ، شرح حال سيد ابوالقاسم طباطبايى تبريزى نجفى ، شرح حال سيد اعجاز حسين نيشابورى کنتورى ، شرح حال بهلول بهجت افندى ، شرح حال حضرت سلطان على فرزند امام باقر عليه السلام ، شرح حال مولى عبدالواسع کاشانى ، شرح حال شيخ عزالدين ابن اثير موصلى جزرى ، شرح حال آیة الله شيخ محمد محلاتى نجفى ، الضوء البدرى فى حياة صاحب الفخرى ، العزيه (شرح حال امامزاده يحيى )، غایة الامال فى ترجمه صاحب بهجة الامال (شرح حال ملا على عليارى تبريزى )، رساله طريفه (شرح حال شيخ محمد جعفر يا شيخ علينقى کمره اى )، الظرائف فى ترجمه صاحب الطرائف (شرح حال جاپلقى بروجردى )، الفتحيه (شرح حال ميرزا ابوالفتح حسينى شريفى عربشاهى )، رساله اى در حالات نصر بن مزاحم منقرى (نويسنده کتاب ((وقعة الصفين )) )، کاشفة الحال فى ترجمه مؤ لف خزانه الخيال ، کشف الاستار عن حياة مؤ لف کشف الاستار، کش فالاتياب فى ترجمه صاحب لباب الانساب نوشته بيهقى ، کشف الظنون عن صاحب کشف الظنون ، اللئالى المنتظمه و الدررالثمينه (شرح حال علامه حلى ، قاضى نورالله شوشترى و فضل بن روزبهان )، لمعة انور والضياء فى ترجمة السيد ابى الرضا فضل الله راوندى کاشانى ، لولوة الصدف فى حيوة السيد محمد الاشرف ، المجدى فى حياة صاحب المجدى ، مطلع البدرين (شرح حال فخرالدين طريحى )، مفرج الکروب (شرح حال ديلمى ، نويسنده ارشاد القلوب )، مقدمه ايضاح الفوائد فى شرح اشکالات القواعد، مقدمه تتميم امل الامل ، مقدمه روضة المتقين فى شرح کتاب من لايحضره الفقيه ، مقدمه کتاب کاوشهاى علمى ، مقدمه کتاب معجم الثقات و ترتيب الطبقات ، مقدمه کتاب مجموعه نفيسه ، مقدمه کتاب موتمر علماء بغداد، مقدمه کتاب وقايع السنين والاعوام ، المنن و المواهب العدديه (شرح حال عبيدلى سبزوارى )، منیة العاملين (شرح حال ابن فتال نيشابورى )، منیة الرجل فى شرح نخبة المقال ، المواهب العلیة فى ترجمه شارح الرساله الذهبيه (شرح حال محمد بن حسن مشهدى )، منهج الرشاد فى ترجمه الفاضل الجواد الکاظمى ، الميزان القاسط فى ترجمه مورخ واسط، بنراس ‍ النوار و الضياء فى ترجمه مؤ لف نجوم السماء، وسيلة المعاد فى مناقب شيخنا الاستاذ (شرح حال بلاغى )، هدیة ذوى الفضل النهى بترجمه المولى علم الهدى ، مقدمه ((اثبات صحت نسب خلفاء فاطميين مصر، الافطسيه (نسب سادات روستاى طغرود قم )، حاشيه بر ((بحرالانساب )) رساله در خصوص سادات مدينه منوره ، شجره نامه سادات حسينى کاشانى ، رساله در شرح اعقاب و ذرارى حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام و مقدمه کتاب چهره درخشان امام زمان (عج ).
دو اثر نفيس ايشان که ثمره نيم قرن تلاش وى مى باشد، ولى هنوز به زيور طبع آراسته نشده ، عبارت است از:
1. مشجرات آل رسول الله الاکرام يا مشجرات الهاشميين : درباره انساب علويان و سادات جهان .
2. ملحقات الاحقاق : احقاق الحق نوشته قاضى نورالله شوشترى (متوفاى 1019 ق .) است . آيت الله مرعشى نجفى به تکميل اين کتاب پرداخت و مدارک و منابع اين اثر نفيس را پيدا نمود. ايشان براى به سرانجام رساندن اين تحقيق بزرگ گروه تحقيقى متشکل از شمارى از علماى قم را ترتيب دادند، که اينک با تلاش اين گروه ، زير نظر فرزندشان حجة الاسلام دکتر سيد محمود مرعشى ، 27 جلد از اين کتاب چاپ شده است و بقيه در حال آماده شدن است .
 

احياء و ترويج فرهنگ
بازسازى مرقد علامه مجلسى در اصفهان ، به امر آيت الله العظمى مرعشى نجفى صورت پذيرفت . اهدای کتاب هاى فقهاى شيعه براى دانشمندان شيعه سنى ، مسيحى و دانشگاه هاى جهان نيز از فعاليت هاى فرهنگى ايشان است .
ايشان براى نوشتن کتاب ها به بسيارى از کشورهاى اسلامى مسافرت نمود و با دانشمندان شيعه ، سنى و مسيحى به گفتگو نشست . وى با علامه سيد محمود شکرى آلوسى بغدادى ، شيخ طنطاوى جوهرى مصرى ، انستانس ‍ کرملى بغدادى ، شيخ عبدالسلام شافعى کردستانى ، سيد ناصر حسين هندى فرزند علامه مير حامد حسين هندى ، تاگور(نويسنده و فيلسوف شهير هند)، ميرزا احمد تبريزى (پيشواى فرقه ذهبيه )، ميرزا عنايت الله اخبارى ، پروفسور هانرى کربن ، دکتر فواد سرگين آلمانى ، سيد ابراهيم راعى راوى بغدادى ، رشيد بيضوى لبنان ، سيد محمد رشيد رضا (نويسنده تفسير المنار) و بسيارى از انديشمندان ديگر ديدار نمود.
وى براى تاليف زندگی نامه هاى علمای سادات و امامزاده ها گاه به قبرستان هاى کهن مى رفت و با خواندن نبشته هاى قبرهاى علمای ادباء شعراء، سادات و امامزاده ها مى پرداخت . ايشان در سال هاى 1350 - 1351 ق . به اصفهان رفت و يک هفته در گورستان تخت فولاد به ثبت تاريخ ولادت و فوت علماى به خاک سپرده شده در آن قبرستان پرداخت . بسيارى از گورستان هاى ديگر اصفهان را نيز مورد تحقيق قرار داد و اطلاعات سودمندى بدست آورد.
 

همگام با نهضت امام
نهضت امام خمينى در سال 1341 با پشتيبانى مراجع تقليد همراه بود. آيت الله مرعشى نجفى هماره از نهضت امام خمينى حمايت کرد. بارها اعلاميه داد و به افشاگرى پرداخت . ايشان درپى دستگيرى امام خمينى در سال 1342، با ارسال اعلاميه شديداللحنى به رژيم پهلوى ، خواستار آزادى امام خمينى شدند.
ايشان همراه مراجع تقليد و علماى طراز اول کشور براى آزادى امام خمينى به تهران سفر نمود و در اين راه زحمت فراوانى متحمل شد. ايشان در سال 1342، در پاسخ نامه جمعى از طلاب مى فرمايد:
چنان چه کرارا اين جانب عقيده خود را اظهار کرده ام ، باز هم به موجب اين سؤ ال عرض مى کنم که حضرت آيت الله خمينى دامت برکاته يکى از مراجع تقليد عالم تشيع هستند و از اساطين روحانيت اسلام و از مفاخر عالم تشيع .
آيت الله العظمى مرعشى نامه ها و تلگراف هاى فراوانى در جهت حمايت از امام خمينى براى مراجع تقليد شيعه مقيم ايران و عراق مى فرستاد.
ايشان پس از تبعيد امام خمينى به ترکيه ، در سخنرانی ها و اعلاميه ها اين عمل رژيم پهلوى را محکوم مى نمود و براى شهداى 15 خرداد، مجلس ‍ يادبود برپا مى سازد. آيت الله مرعشى هماره از انقلاب اسلامى پشتيبانى مى نمايد و جنايت هاى رژيم پهلوى را افشا مى نمايد. ايشان پس از شهادت آيت الله حاج آقا مصطفى خمينى در سال 1356، براى وى مجلس ترحيمى در حسينيه خويش بر پا مى کند، که پايان اين مجلس به سردادن شعارهاى کوبنده عليه رژيم پهلوى و دستگيرى شمارى از مردم پيوند مى خورد.
آيت الله مرعشى در طول سال هاى تبعيد امام خمينى ، با ايشان در ارتباط بودند و با اوج گيرى انقلاب اسلامى در سال 1356 همراه مرجع تقليد شيعه با فرستادن اعلاميه ها به هدايت نهضت مى پردازد.
پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز ايشان هماره از نظام جمهورى اسلامى حمايت کرد و در مناسبت هاى مختلف با ارسال پيام ها به تقويت نظام پرداختند.
 

وفات
سرانجام مرجع بزرگ تقليد شيعه ، در روز چهارشنبه 7/6/1369، در 96 سالگى دار فانى را وداع گفت و به اجداد پاکش پيوست و پيکر پاکش با حضور انبوه مردم عزادار در جوار کتابخانه بزرگش به خاک سپرده شد درود و رحمت خدا بر او باد .


اماکن زيارتی

 حرم مطهر حضرت معصومه (س)

 زندگینامه حضرت

 فضائل حضرت

زیارتنامه حضرت

تاریخ حرم مطهر

فرهیختگان حرم

شخصیتهای تاریخی حرم

ستارگان حرم 

آستانه مقدسه

 مسجد مقدس جمکران

 بقاع متبرکه



لینکهای مفید

 سايت مقام معظم رهبري
 
 مجلس شوراي اسلامي
پايگاه اطلاع رساني دولت
پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور
استانداری قم
سامد
portal mardom

         

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به اداره کل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری استان قم میباشد.

آدرس: قم بلوار پانزده خرداد. کوچه 7/1 تلفن : 27-37603426  نمابر : 37603425  سامانه جامع اطلاعات گردشگري ( گويا ) :  09669  پست الكترونيكي :  info@qommiras.ir